הסודות – סרטו של אבי נשר

124022_47.JPG

הסודות

סרטו של אבי נשר

אופק מתתיאס נכח בהקרנת הבכורה של "הסודות" בערב הפתיחה של פסטיבל "קולנוע דרום" וגילה כיצד ניתן להפוך סיפור מעניין לסרט הוליוודי שטחי רווי עירום ומין לסבי.

מעבר לאופק מדווח על הציצית ועל הציצי.

אופק מתתיאס

הקהל בערב הפתיחה של פסטיבל קולנוע דרום (2/6/2007) חיכה בקוצר רוח לבכורה החגיגית של "הסודות", סרטו החדש של אבי נשר. שכחו המה, שבנתיבות הננו. ערב הפתיחה במוצ"ש התחיל באיחור אופנתי בן כשעה, מכיוון שכיאה לעיר של מקובלים, בנתיבות שומרים על קדושת השבת מכל משמר. לכן כשהשבת מאחרת לצאת, ההקרנה מבוששת מלהתחיל.

כשנכנסנו לאוהל הקרקס המאולתר, שהפכו אותו לבית קולנוע לרגל האירוע, התקשינו לאתר כיסאות, שלא התנוססו עליהם פתקי "שמור". לבסוף איתרנו כמה כיסאות לא שמורים בשורות האחוריות ביותר. שאלתי את הסדרן: ככה אתם דופקים את העיתונאים? הוא ענה לי בחיוך: תמיד דופקים את העיתונאים, כי אתם לא יודעים לפרגן. האם אני לא יודע לפרגן? למען האמת, ממש רציתי לפרגן. הסרט אפילו נשמע לי מעניין ובעל פוטנציאל.

נעמי (אניה בוקשטיין) היא ביתו של רב ליטאי חרדי חשוב בבני ברק (ספי ריבלין), שלאחר ארוסיה וערב חתונתה עם תלמיד חכם (גורי אלפי), היא מבקשת מאביה ללמוד תורה במדרשה לנשים ולרכוש השכלה – דבר לא מקובל בחברה החרדית. בברכת אביה היא יוצאת ללמוד במדרשה בצפת. שם היא מנהלת מערכת יחסי אהבה-שנאה עם מישל (מיכל שטמלר), חברתה הלא כל-כך אדוקה לחדר. יחדיו הן מנסות לערוך תיקון לאנוק (פאני ארדן שצנחה מטה מטה מסרטיו של פרנסואה טריפו היישר אל "הסודות"), אישה צרפתייה אשר ריצתה מאסר בגין רצח בעלה.

לכאורה זהו נושא מעניין לסרט, אלא שהתסריט מנסה בכל רגע להמציא את הבנאליות מחדש. דווקא בסרט על החברה החרדית נשר הצליח לשלב עירום ומין לסבי בוטה, שלא היה מחויב במציאות. יתרה מכך, התחקיר היה לקוי להחריד. בלט לרעה הקטע, בו מנהלת המדרשה (תיקי דיין) דיברה עם נעמי על ה"מהפיכה הפמיניסטית השקטה" בעולם החרדי, ועל כך שבעתיד יהיה ניתן להסמיך אישה לרבנות. צר לי לבשר, אך בעולם החרדי דבר כזה לא היה קורה מעולם, ומנהלת מדרשה שכזאת הייתה מגורשת אחר כבוד לחיק היהדות הרפורמית.

החרדים הליטאים מדברים בהגייה ייחודית, שלא הושם עליה דגש בסרט.

אבל הדבר הצורם ביותר היה גזענות למראית עין נגד עדות המזרח לאורך כל הסרט. זה התחיל בכך שהסרט מתרחש בצפת, אולם ברחובותיה נראים אשכנזים בלבד. בכל שיטוטיי בסמטאות צפת אני זוכר דווקא בולטות של עדות המזרח. מעניין שיוצרי הסרט לא שמו לב לכך, בזמן שצילמו אותו באותן סמטאות ממש. בין תלמידות המדרשה האשכנזיות הטהורות נמצאת רק מרוקאית אחת חוזרת בתשובה בשם סיגי (דנה איבגי). באופן לחלוטין בלתי מפתיע, דווקא היא מגלמת את הדמות הרעה.

דבר צורם במיוחד היה הניסיון המאולץ והמלאכותי לשבץ כוכבים כיד המלך, לתפקידים שאינם מתאימים להם. עלמה זק, למשל, היא קומיקאית ענקית, אולם לא ממש מתאימה לגלם אישה חרדית. בסרט על עולם אחר וזר, היה ראוי אולי לשלב שחקנים זרים ואחרים, כפי שנעשה בסרט המופת "אושפיזין", בו חלק גדול מהשחקנים בתפקידי החרדים היו באמת יהודים חרדים, שאינם שחקנים מקצועיים.

המשחק הטוב באופן כללי של רוב השחקנים, הצילום היפהפה ופס הקול המושקע (בדגש על שיר הנושא שכתב דניאל סלומון בביצועה הרגיש של מאיה רוטמן) – רק מעצימים את מימדי הכישלון. גם אם כל נתוני הבסיס טובים, אך התסריט והבימוי מלאי קלישאות, הסרט אינו יכול לנסוק אל מעל גובה הציצית.

לסיכום, מדובר בסרט נוסחתי יעיל, שייתכן ויכול להצליח בהוליווד, ואולי אף בישראל הקטנה. יש בו רכיבים הנחוצים כדי להפכו לשובר קופות, כגון כוכבים מפורסמים, מבט שטחי אל עבר חברה מסוגרת, פמיניזם, מין לסבי ואניה בוקשטיין ערומה. אם אתם דווקא מחפשים קצת שאר רוח, לכו לצפות ב"אושפיזין" או ב"קדוש".

7 Responses to “הסודות – סרטו של אבי נשר”

  1. אני בניגוד אליך די אהבתי את הסרט- ראיתי בו עומק ויצירתיות. נכון שהיו קטעים שגבלו בקיטש מאוס- במיוחד אלו בהם כיכבה אניה בוקשטיין, אבל בסך הכל היה מאמץ כנה לייצר משהו אותנטי ומגיע להם קרדיט על כך.

  2. גם אני הרגשתי שלסרט היה הרבה יותר פוטנציאל, למען האמת איך שהסיפור התחיל- מאוד רציתי להמשיך ולצפות ולא לפספס דקה, אבל איך אומרים "יוצר עמוק- יותר מפחיד" הסיום לא היה מרשים כמו שציפיתי וחבל, יכל להיות. הביקורת שלך מעולה. תודה.

  3. יוחאי הגיב:

    מה קורההה אחי החרוג

  4. ofekm1 הגיב:

    אבקש לא להשאיר כאן מספרי טלפון
    כעת מחקתי מכאן הודעה, שהכילה מספרי טלפון. כידוע, מדובר באתר אינטרנט הפתוח לכל דיכפין, כך שפרטים אישיים שנמסרים כאן כתגובה יכולים להגיע לכל גורם שהוא הגולש לאתר.

  5. כחולת עיניים הגיב:

    הסודות 2
    ודרך אגב, שכחתי לציין שאניה בוקשטיין היא שחקנית ראשית שם, והיא משחקת פשוט נהדר!!!!!!!!

  6. כחולת עיניים הגיב:

    הסודות
    זהו סרט יפה מאוד ומי שלא ראה אותו, אני ממליצה עליו בחום, הוא מלא רגש ואנרגיות

כתיבת תגובה


This is a blog At.CorKy.Net