בחירות במרכז הבינתחומי – השאלות שלא נשאלו

היום נערך יום בחירות במרכז הבינתחומי בהרצליה עם דוכני מפלגות, מועמדים מהרשימות השונות והייד פארק של הסטודנטים.
 
באופן מצער, גיליתי כבר בתחילת היום, שרוב הסטודנטים מהמסלול שלי העדיפו יום חופשי בבית על שטיפת מוח של סיסמאות נבובות. למען האמת, מרוב פעילי מפלגות היה קשה למצוא סטודנטים.
 
פעילי האיחוד הלאומי קישטו את הקמפוס בכתום. כחלק מרגישותם לאיכות הסביבה, הם דאגו לקשור סרטים כתומים רבים לענפי העצים, אולם "שכחו" לנקותם מהפסולת. מעדיפים הם עצים כתומים על ירוקים. קדימה שלחה אנשים בתשלום, שלא הייתה להם מוטיבציה גדולה להסביר מדוע לתמוך במנהיג החזק והעריץ אולמרט, פשוט מכיוון שכנראה שגם הם יצביעו למפלגה אחרת. בכל מקרה, אם אולמרט משלם שכר, הם יעבדו בשבילו. בוודאי נותר באמתחתו מספיק כסף מכל פרשיות השוחד בעבר. פעילי מר"צ הסתובבו בחולצות ירוקות זרחניות וחילקו את חומרי הפרסום הנהדרים של המפלגה ומערכות שעות. הם חוזקו בחבר עיריית הרצליה, אייל אורון. הנציגויות של העבודה והליכוד היו פחות מרשימות.
 
בין כל הפעילים הסתובבו דרור עזרא ויואל חדידה ממפלגת הירוקים, שחילקו עלונים ומחו על כך שלא ניתנה להם זכות הדיבור בפני הסטודנטים. חבל, כי דווקא לשני האנשים הללו, שפעלתי איתם לשמירה על איכות הסביבה וזכויות בע"ח בעיריית הרצליה, היה בהחלט מה לומר. ולא, בניגוד ל"פעילי" קדימה הם לא מקבלים כסף, אלא מתנדבים באמת.
 
לרוב המועמדים הכנתי שאלות, אולם לצערי לא ניתנה לי רשות הדיבור. ברשימתי זאת אציג את שאלותיי, שלא נשאלו.
 
ראשון הנואמים היה בוז`י הרצוג מהעבודה. שמחתי מאוד לשמוע את קולו, לאחר ששמר על זכות השתיקה במהלך החקירות בנושא פרשת העמותות של ברק. בהתחשב בכך, שבחקירות לא נשמע קולו, בעוד אני כן שמעתי את קולו, הרגשתי גאווה גדולה על כך, שלראשונה אני יודע משהו, שכוחות הביטחון לא יודעים – איך בוז`י מדבר. והוא אכן דיבר. הוא דיבר בסיסמאות מפוצצות וריקות מתוכן על התוכנית הכלכלית של מפלגת העבודה. רציתי לשאול מהם מקורות המימון של התוכנית וכיצד יישם אותה פרופ` אבישי ברוורמן, שר האוצר המיועד של העבודה, שבהשקפת עולמו הכלכלית הוא ימינה מנתניהו. לכל הפחות, כך הוא היה נשמע בהרצאותיו טרם הצטרפותו לעבודה. מאז הוא קיבל מקום ברשימת העבודה, כך שהחליף השקפת עולמו באופן זמני לסוציאל-דמוקרטית בתקווה להכנס לבית הנבחרים. כנראה ששם יחשוף הוא את דעותיו הקפיטליסטיות שהסתיר בהצלחה במהלך תעמולת הבחירות. לא היה מקום לשאלתי, מכיוון שבוז`י דאג לבחור בעצמו את שואלי השאלות, שנמנעו מלשאול אותו שאלות קשות. הדבר העלה חשד כבד, שכל ה"שואלים" היו בעצם שתולים מטעם העבודה.
 
אחריו עלה לנאום זבולון אורלב. ברשימת האיחוד הלאומי-מפד"ל ידעו שהם נכנסים לגוב האריות, ולכן שלחו אלינו את אורלב נעים ההליכות בעל הארשת מסבירת הפנים. הוא דיבר על חינוך וערכים יהודיים כמיטב מסורת המפד"ל. הוא אף ציטט את בורג, שפעם נשאל מה חשוב יותר במדינה יהודית-דמוקרטית, וענה שמה שחשוב הוא המקף – הגשר. הוא התחמק באלגנטיות משאלות על ההתנתקות מהמדינה ומשלטון החוק שמעודד האיחוד הלאומי, שבאו לידי ביטוי באירועי עמונה (הייתה אשמה באולמרט על הפעולה האלימה עם ראש בקיר במקום להידבר, אבל עדיין לא היו אמורים מראש לבנות בעמונה). אורלב השיב, שיש הרבה אנשים עם כיפות סרוגות שמוציאים שם רע לציונות הדתית. אני בספק עם חבריו לסיעה, כגון אפי איתם ופרופ` אריה אלדד, היו מסכימים איתו. הוא דן גם בנושא פעילות המפד"ל לייעול בתי הדין הרבניים והציג את יוזמות החקיקה שלו ואת תואר הח"כ המצטיין בו זכה.
 
אני רציתי לשאול אותו כדלהלן: "בבחירות הללו המפד"ל רץ ברשימה משותפת עם האיחוד הלאומי. האיחוד הלאומי מורכב גם מ"מולדת" (בני אלון ופרופ` אריה אלדד), שבאתר שלה מוצגת בגאווה תוכנית הטרנספר של גנדי ששואפת להפיכת ישראל ל"ריין" מערבים", וגם מהמפלגה הוירטואלית "תקומה" (צבי הנדל ואורי אריאל), שבאתר האינטרנט שלה מופיעים שבחים לחברי המחתרת היהודית. אתה דיברת על כך, שאתם גשר בין כל חלקי העם. אם בוחנים את מצעי המפלגות המרכיבות את האיחוד הלאומי-מפד"ל, נראה שמדובר בגשר שיקבור תחתיו את האזרחים הערבים ושנקבל ימין קיצוני שבקיצוניים. איך מסתדר השעטנז הזה?".
 
הבא היה יוסי ביילין, חבר מכוכב אחר. הוא הציג את מר"צ במיטבה. אצלו דבר לא השתנה מאז ימי אוסלו. הוא עדיין חושב, שאי שם יש פרטנר לשלום. הניף הוא בגאון את יוזמת ז`נבה ותוכנית קלינטון. הוא הכריז על כוונתו לפנות את כל ההתנחלויות, והביא כדוגמה את כפר תפוח. אז הוא הוסיף, שהוא רוצה לפנות את "איך קוראים להתנחלות הזאת של המשוגעים? … אה, יצהר!". אני בספק רב, אם הוא יודע היכן יצהר ממוקמת על המפה. ניכר בו, שמעולם לא באמת ביקר שם, כי בכפר תפוח לא כולם כהניסטים וביצהר לא כולם משוגעים, בדיוק כפי שבצפון ת"א לא כולם מנותקים מהמציאות, הגם שזה מעוז של תומכיו. לפחות הוא הבטיח, לשמור על גושי ההתיישבות. טרם הבנתי את פירוש המושג הערטילאי גושי ההתיישבות, שכל כך אוהבים להשתמש בו, כל אימת שלא נעים להגיד נסיגות נרחבות. על איזה גוש התיישבות ביילין מתכוון לשמור? נראה לי, שהוא התכוון לגוש דן. ייאמר לזכותו, שהוא גם דיבר על חירויות אזרחיות.
 
אני הכנתי שאלה, אבל לא נתנו לי

כתיבת תגובה


This is a blog At.CorKy.Net